Zoals aangegeven in de mail die aan het begin van de seniorstage is rondgestuurd, wordt in de komende periode een reparatieopdracht ondernemen uitgevoerd door de studenten.
De opdracht behelst in grote lijn het schrijven van een implementatieplan voor een product uit de opleiding passend bij de ontwikkeling van de praktijk. Hiertoe dient de student een inventarisatie te maken van de wensen van de praktijk, de kennis en kunde van het team en de omgeving waarin de praktijk functioneert (swot analyse) en een voorstel voor implementatie op te stellen. Behalve een passend product uit het onderwijs zou ook gekozen kunnen worden voor een product dat reeds in de praktijk is ontwikkeld, maar nog verdere implementatie behoeft.
Onderstaand de opdracht en in de bijlage de beoordelingslijst.
Stageopdracht organiseren en ondernemen
Achtergrond
Voor de fysiotherapeut is in 2005 het beroepsprofiel van de fysiotherapeut mede door het Koninklijk Nederlands Genootschap voor Fysiotherapie (KNGF) opgesteld. In het beroepsprofiel wordt uitgegaan van een breed opgeleide fysiotherapeut die: in alle werkvelden actief kan zijn, direct toegankelijk is voor de zorgvrager, wetenschap weet te vertalen in het eigen handelen, ondernemend is en bijdraagt aan het ontwikkelen van het eigen handelen en het beroep.
Van dit beroepsprofiel zijn competenties afgeleid, vormgegeven in het landelijk Competentieprofiel Fysiotherapeut . Deze competenties behoren bij de drie rollen die een fysiotherapeut vervult: die van hulpverlener, van manager en van beroepsontwikkelaar.
De beroepsrol van manager met de competentiedomeinen organiseren IIA en ondernemen IIB staan in deze beroepsopdracht centraal.
Het kernprobleem waar je in deze opdracht voor staat is:
Als ondernemend fysiotherapeut heb je een nieuw beroepsproduct ontwikkeld of aangeschaft en je wilt dat dit product in de toekomst door alle betrokken stakeholders in de praktijk of instelling waar je werkt optimaal wordt gebruikt. Implementeer het beroepsproduct planmatig.
Competentie
De competenties waaraan je in deze opdracht “Ondernemen” aan werkt zijn:
Binnen de beroepsrol fysiotherapeut als manager: organiseren (IIA)
De fysiotherapeut organiseert het eigen werk effectief en doelmatig en werkt samen met collega’s en andere professionals in de hulpverlening. Hij draagt bij aan de bedrijfsvoering en optimalisatie van werkprocessen met het oog op handhaving en verbetering van het functioneren van de organisatie.
De niveau indicatoren bij deze competentie zijn:
• Organiseert eigen werkzaamheden en voert deze zelfstandig uit conform afspraken en planning.
• Onderhoudt zelfstandig de cliënten- en praktijkadministratie
• Komt in overleg tot taakverdeling en afstemming
• Draagt bij aan goede uitvoering van beleid en activiteitenplannen
Binnen de beroepsrol fysiotherapeut als manager: ondernemen (IIB)
“de fysiotherapeut draagt, vanuit een analyse van sterkte/zwakte en kansen/bedreigingen bij aan ontwikkeling en uitvoering van keuzen op strategisch niveau ten aanzien van de vraag naar en het aanbod aan fysiotherapeutische hulp- en dienstverlening, met als doel de positie van de eigen organisatie in de omgeving c.q. de kwaliteit van het aanbod te verbeteren”
De indicatoren bij deze competentie zijn:
• Voert taken uit, voortvloeiend uit het geformuleerde organisatiebeleid of activiteitenplannen
• Draagt bij aan de totstandkoming van SWOT-analyses, organisatiebeleid of activiteitenplannen
• Handelt in overeenstemming met doelen en belangen van de eigen organisatie
Doel
Maken van een implementatieplan voor dit nieuwe beroepsproduct met als doel het gebruik van een beroepsproduct door alle fysiotherapeuten in de praktijk/instelling, dat relevant is voor de praktijk en aansluit bij de doelgroep van de praktijk.
Voor het implementatieplan gelden de volgende criteria:
• Beschrijving van het doel van de implementatie, de praktijk/instelling, de doelgroep en huidige situatie in de praktijk rondom het beroepsproduct dat geïmplementeerd gaat worden.
• Beschrijving methode gebruikt voor SWOT analyse.
• Beschrijving resultaten SWOT-analyse
• Interpretatie uitkomsten SWOT-analyse en conclusie op welke factoren de methode/strategieën van implementatie zich gaan richten.
• Onderbouwing waarom methoden/strategieën gebruiken.
• Beschrijving wanneer de implementatie als behaald wordt beschouwd.
Instructie
Binnen deze beroepsopdracht is de volgende situatie aan de orde:
Er is een beroepsproduct, dit zou een beroepsproduct uit de postpropedeuse van je studie kunnen zijn zoals een richtlijn voor arbeidsgerelateerde aandoeningen of een oefenprogramma voor patiënten met klachten in de nek-schouder regio. Ook kan het zijn dat de praktijk waar je werkt een eigen beroepsproduct heeft ontwikkeld of aangeschaft waar men mee wil gaan werken. Het beroepsproduct wil je zorgvuldig implementeren in de praktijk of instelling waar je werkt (stage). Het implementeren van een nieuw beroepsproduct doe je niet zomaar maar vergt zorgvuldige analyse en planning. Om het beroepsproduct effectief te kunnen implementeren in de praktijk waar je werkt moet je aan voorwaarden voldoen, deze voorwaarden leg je vast in je implementatieplan.
Bij implementatie gaat het om de vraag: “Wat zijn de bevorderende en belemmerende factoren voor het gebruik van het beroepsproduct in de praktijk/instelling en welke activiteiten kunnen er ondernomen worden om de belemmerende factoren te beïnvloeden, zodat het beroepsproduct daadwerkelijk gebruikt gaat worden in de praktijk?”.
Om deze vragen te beantwoorden en een implementatieplan goed onderbouwd te kunnen schrijven ga je een SWOT-analyse uitvoeren. De SWOT-analyse bevat de vier elementen: Strengths, Weaknesses, Opportunities & Threats. De gegevens die je nodig hebt zijn de gegevens van de praktijk /instelling waar je werkt.
Werkwijze:
Bedenk eerst welk beroepsproduct geschikt is om te implementeren in de praktijk/instelling. Leg dit voor aan jouw praktijkbegeleider.
Jouw begeleider (stakeholder 1) is nog maar één persoon, je weet nu wat zijn mening is, maar er werken nog meer fysiotherapeuten (stakeholder 2) in de praktijk/instelling, misschien is verwijzing van de (huis)arts (stakeholder 3) noodzakelijk dus moet hij ook open staan voor het product dat je wilt gaan implementeren en is het product wel geschikt voor de patiëntenpopulatie (stakeholder 4) van de praktijk/instelling en de samenstelling van de wijk waar de praktijk/instelling gevestigd is. Om dit te inventariseren wordt er een SWOT-analyse uitgevoerd. Door het uitvoeren van een SWOT-analyse weet je op welke factoren/determinanten jij je moet gaan richten wil je het beroepsproduct op een effectieve wijze implementeren.
Om het eindproduct te kunnen leveren is een beperkte hoeveelheid ondersteunend onderwijs georganiseerd; 2 hoorcolleges en 3 werkcolleges, daarnaast ga je elkaar in zelf geformeerde groepjes van 3 of 4 studenten intercollegiaal ondersteunen bij het maken van het eindproduct. In de eindfase van je opleiding wordt je geacht in hoge mate zelfstandig te kunnen werken en voor de beroepsopdracht ondernemen verwachten we een ‘ondernemende’ beroepshouding.
Hieronder staat het ondersteunend onderwijs weergegeven:
Afronding
Individueel eindproduct:
Een implementatieplan voor het invoeren van het beroepsproduct in de praktijk / instelling waarin zichtbaar is dat je een bijdrage kan leveren aan het uitvoeren van een SWOT-analyse en het opstellen van activiteitenplannen. Door het uitvoeren van een doelgroepanalyse blijkt dat je kan handelen in overeenstemming met de doelen en belangen van de praktijk/instelling.
De eisen die aan dit implementatieplan worden gesteld zijn weergegeven in de beoordelingslijst in de bijlage.
Nabespreking / verdere procedure
Procedure eindproduct:
Eindproduct dient toegevoegd te worden aan het stageverslag en is maximaal 5 pagina’s (A4 verdana 9).
woensdag 14 september 2011
Abonneren op:
Reacties posten (Atom)
Geen opmerkingen:
Een reactie posten