woensdag 14 september 2011

Ontwikkelingen in het curriculum en daarmee in de stage

In een schrijven van april heeft u kennis kunnen nemen van de voornemens om de stages op een wat andere manier in te richten. Het overleg van deze dagen is om de achtergronden helderder te krijgen en met u in overleg te treden om zaken die wij mogelijk over het hoofd hebben gezien voor het voetlicht te krijgen. Op basis van afweging van de mogelijke bezwaren zal een definitieve planning van de stage en het onderwijs worden uitgewerkt.

Nogmaals kort ter info:
Oriëntatiestages: 3 stages van 3 dagen, geen lesactiviteiten gedurende de stageweek.
Juniorstages: 2 stages van 10 weken, 1 dag in de week (kunnen ook twee dagdelen zijn, start pas in 2012). Lesactiviteiten op drie dagen.
Seniorstages: 2 stages van 22 weken, 3 hele dagen per week (mogelijk vier dagen van 6 uur, start per september 2011). Lesactiviteiten op een vaste dag in de week.

Reacties op het agendapunt

In de Ziekenhuizen blijft een voorkeur bestaan voor de ochtenden, omdat daar de doorstroom in een week vaak aan de orde is, en er met een dag geen stage ook geen goed beeld van vorderingen zou ontstaan bij de student. Wel wordt gezien dat er een grote winst voor de student is als deze geen reistijd stage-lesactiviteiten heeft. De woensdag lijkt de meest prettige lesdag te zijn.
De verstuurde brief leest niet makkelijk en er is behoefte aan een snel besluit over welke dag er geroosterd gaat worden. Dit ivm de planning van de werkzaamheden en de toewijzing van begeleiders in de adressen.

De oriëntatiestages op drie dagen wordt nog niet als een meerwaarde gezien. Met name de vraag of de studenten ook daadwerkelijk aan de slag kunnen in de praktijk is daarbij leidend. Het wordt dus heel belangrijk dat de opdracht en goed worden geformuleerd en dat deze opdrachten voor een groot deel op communicatie/samenwerking gericht zijn. (professioneel gedrag). Daarnaast kleine, behapbare opdrachten die niet voor meerdere uitleg vatbaar zijn. En liever niet direct aangrijpend op het lichaam van de patiënt (onervarenheid).
Tips: student moet de website van het adres bekeken hebben in de voorbereiding. Lopen in verschillende werkvelden. Niet kijken wat student a; kan maar aandacht op idee of student het ooit gaat redden om therapeut te worden.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten