woensdag 14 september 2011

Beoordeling van de student in de seniorstage, de praktijk aan zet?

In de seniorstage wordt momenteel de stagebeoordeling gedaan door de docentbegeleider. Deze baseert zich hierbij op de verslagen van de student en de informatie die verkregen wordt uit et tussen- en eindgesprek. De evaluatielijst stage vormt een vast onderdeel in de informatie voor de beoordeling.
De opleiding hoort via de docentbegeleiders meer en meer dat er eigenlijk geen reden is om de werkwijze van de student op het adres door de docentbegeleider te laten beoordelen. Veelal komen de ideeën van praktijkbegeleider, docentbegeleider en student overeen. Het idee bestaat om de beoordeling van het methodisch fysiotherapeutisch handelen in de praktijk/instelling door de praktijkbegeleider te laten plaatsvinden. Hiertoe is de evaluatielijst aangepast tot een beoordelingslijst. Om zeker te weten of deze lijst ook daadwerkelijk een goed houvast biedt aan de praktijkbegeleider en om te bepalen of de uitkomst van de lijst klopt met het “gevoel” van de praktijkbegeleider over de stage, worden praktijken gezocht die als pilot de beoordeling op deze wijze zouden willen uitproberen. Meer info hierover in het overleg. De lijst is als bijlage bijgevoegd.

Reactie op agendapunt.

Sommige aanwezigen hebben liever de invulling van de evaluatielijst dan een daadwerkelijke beoordeling. Dat geeft toch meer differentiatie dan de grotere blokken in de beoordelingslijst die er nu ligt.
Discussie ontstaat over de items (moeten ze allemaal voldoende zijn? Zijn er niet compenseerbare delen?) en over de verdeling ervan. Sommige zaken lijken meerdere keren terug te komen in de beoordeling. Daarnaast is het item “clinical reasoning” een vreemde eend in de bijt, omdat er in alle andere onderdelen ook al op dit redeneren wordt getoetst (bijvoorbeeld opstellen diagnose en maken behandelplan die niet zonder kunnen).

Naschrift hogeschool:

In het accreditatiekader wordt onder toetsing aangegeven dat elke toets dient te worden afgenomen door daartoe getrainde examinatoren. Wanneer de beoordeling bij het werkveld komt te liggen, houdt dit in dat elke begeleider een training op dit vlak dient te krijgen. Vooralsnog zal er dus geen beoordeling door de praktijkbegeleider plaatsvinden, maar wordt de structuur gehandhaafd van beoordeling door de docentbegeleider, op aangeven van en in overleg met de praktijkbegeleider.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten