Stoppers in de stage
In de afgelopen vergadering van de docentbegeleiders is door
meerdere begeleiders aangegeven dat er in toenemende mate sprake is van een
“valse start” van de stage. Studenten voelen zich onheus bejegend, er is een
verkeerde “klik” tussen begeleider en student of de mogelijkheden op de stage
vallen in eerste instantie tegen.
Hierbij wordt aangegeven dat er aan de ene kant een probleem
ligt bij de student (snel uit een onzekere situatie willen stappen, niet het
vermogen hebben of de durf om een ongewenste situatie bespreekbaar te maken,
gewend zijn iets anders te gaan doen als het eerste je niet bevalt), maar ook
bij de praktijkbegeleider (wijze van communiceren erg bedreigend naar de
student, meer op beoordelen dan op begeleiden lijken te zitten) en de opleiding
(verwachtingen ten aanzien van de stage zijn niet conform de werkelijkheid).
Om meer zicht op dit probleem te kunnen krijgen zal er in
ieder geval een registratie plaatsvinden van alle stages die -in een
vroegtijdig stadium- problemen opleveren of worden afgebroken. Daarbij is er
altijd een gesprek geweest tussen student, praktijkbegeleider en
docentbegeleider om de reden van wrijving of miscommunicatie te achterhalen.
Zowel informatie vanuit deze gesprekken, als informatie die in terugkoppelactiviteiten
op de opleiding worden geïnventariseerd zullen hierbij worden gebruikt.
Geen opmerkingen:
Een reactie posten