maandag 7 november 2011

mogelijke criteria voor kwaliteitsborging stageplaatsen

Algemeen:

  • De stage-instelling heeft de beschikking over een door de student te gebruiken behandelruimte
  • De stage-instelling heeft een cliënt administratiesysteem dat toegankelijk is voor de student
  • De stage-instelling voldoet minimaal aan de inrichtingseisen van het KNGF
  • De stage-instelling biedt regelmatig plaats aan stagiairs, minimaal vijf maal per vijf jaar
  • De “basis fysiotherapie” in de volle breedte is een relevant onderdeel van de werkzaamheden in de stage-instelling


Werkzaamheden:

  • De stage-instelling heeft een cliëntpopulatie van minimaal ……
  • De stage-instelling heeft een doorloop van gemiddeld …. cliënten per week
  • De student heeft in de stage-instelling de mogelijkheid minimaal 20 (deel)onderzoeken uit te voeren
  • De student heeft de mogelijkheid in de stage-instelling minmaal acht patiënten volledig zelfstandig te begeleiden gedurende de stageperiode, mits hiertoe capabel.
  • De student heeft de mogelijkheid deel te nemen aan intercollegiaal en/of multidisciplinair overleg
  • De student heeft de mogelijkheid de planning en uitvoering van werkzaamheden zelfstandig te bepalen binnen de grenzen van de instelling
  • De student heeft de mogelijkheid zelfgekozen onderzoeks- en behandelmethoden toe te passen, mits verantwoord
  • De student heeft de mogelijkheid adviesgesprekken te voeren met cliënten en zelfstandig advies te geven, mits capabel
  • Werkzaamheden vinden aantoonbaar plaats op basis van EBP


Begeleiding:

  • De stagiair wordt begeleid door maximaal twee praktijkbegeleiders
  • Praktijkbegeleiders hebben de cursus stagebegeleiding gevolgd of zijn bereid deze binnen het jaar te volgen
  • Praktijkbegeleiders verplichten zich de evaluatie met de student minimaal vier maal per periode uit te voeren
  • Praktijkbegeleiders zijn inhoudelijk stimulerend, voorwaardenscheppend voor het leerproces en kritisch in de evaluatie van het handelen van de stagiair
  • Praktijkbegeleiders geven gevraagd en ongevraagd feedback
  • Praktijkbegeleiders stellen in samenspraak met de stagiair heldere regels een kaders voor het functioneren binnen de stage-instelling
  • Praktijkbegeleiders zijn op de hoogte van de doelstellingen van de stage en het door de student gevolgde curriculum
  • Praktijkbegeleiders informeren de docentbegeleider van de opleiding over het functioneren van de stagiair op de daartoe geplande gesprekken, maar ook daarbuiten indien de situatie daarom vraagt

Geen opmerkingen:

Een reactie posten