maandag 7 november 2011

kwaliteitsborging stageplaatsen (bespreekpunt werkveldoverleg)

Inleiding

De kwaliteit van de stages wordt bepaald door een drietal elementen die in nauwe samenhang met elkaar moeten leiden tot een goed geolied stageproces. Het stageondersteunend onderwijs, de begeleiding in en beoordeling van de stage vanuit de opleiding en het stagelopen op het stageadres. Binnen alle drie de elementen zijn verbeteringen mogelijk, zoals blijkt uit evaluaties onder studenten, besprekingen van de stages onder docentbegeleiders en informatie verkregen uit het werkveldoverleg. Eenzelfde beeld van mogelijke verbeteringen wordt onderkend door andere opleidingen, blijkt uit het landelijk overleg stagecoördinatoren. Het met elkaar bespreken van de aandachtspunten en het luisteren naar de oplossingen die worden aangedragen heeft geleid tot het nu voorliggende voorstel voor verbetering van de stage. De drie elementen zullen allen de revue passeren, maar niet elk element zal even intensief of uitputtend worden beschreven, mede vanwege het feit dat de focus voor de eerste ronde van verbeteringen met name is komen te liggen op de aanpak van de beoordeling, de verbetering van het lesaanbod en de beschrijving van de kwaliteit van het stageadres. Dit laatste niet omdat er twijfel bestaat over die kwaliteit, maar omdat er geen goed registratie- en evaluatiesysteem hiervoor is opgesteld.

Kwaliteit van de stageadressen


Grootste aandachtspunt in kwaliteit van de stageadressen is het niet hebben van een goede registratie van deze kwaliteit. Door een systeem van koppeling van docentbegeleider aan adres is er naar het idee van de opleiding een goed beeld van de wijze waarop de student zich op het adres kan ontwikkelen. Daarnaast is er over het algemeen een vertrouwensband tussen adres en docentbegeleider en kunnen knelpunten in de begeleiding of de mogelijkheden voor de student goed besproken worden. Er is echter geen registratie van “kwaliteit” en geen systematische aanpak van de borging door middel van een PDCA-cyclus.

Eerste stap in het daadwerkelijk vormen van een kwaliteitssysteem is het in kaart brengen van de elementen die leiden tot kwaliteit in de stagebegeleiding. Dit zal plaatsvinden in overleg met het werkveld, de docentbegeleiders en de studenten. Een eerste opzet hiervoor zal worden besproken in de werkveldoverleggen en docentbegeleidersvergadering van november. Daarnaast zal het worden voorgelegd aan de onderwijscommissie, waarin docenten en studenten zijn vertegenwoordigd en aan de beroepenveldcommissie. Binnen deze overleggen zal over de wijze van aanpak van het project worden nagedacht, bijvoorbeeld over de vorming van een commissie met leden uit de verschillende geledingen die de kwaliteitsborging verder uitwerken.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten