woensdag 27 oktober 2010

Bachelor 2.0, waar staan we nu

Het project Bachelor 2.0, de herziening van het huidige bachelorcurriculum fysiotherapie, heeft de tweede fase afgerond. Op basis van de laatste ontwikkelingen in de zorg, de herziene beroepskolom fysiotherapie en de opmerkingen en knelpunten uit het huidige onderwijs is geschreven aan een aantal visiestukken. De velden waarover de visiestukken gaan zijn “Beroep, Onderzoek, Toetsen, Leren en Minors”. Deze stukken zijn in werkconcept af en zullen dienen voor het opnieuw bepalen van de inhoud van het onderwijs. Naast deze visiestukken zal het document “kennis, vaardigheden en attitude van de stagestudent”, drie jaar geleden samengesteld door opleiding en werkveld, input geven aan de inhoudelijke invulling. Wanneer dit in concept klaar is, zal er een inventarisatieronde in het werkveld plaatsvinden voor aanvullingen en opmerkingen. Daarnaast zal de nieuw gevormde werkveldcommissie (met daarin vertegenwoordigers van hogescholen, kngf, beroepenveld) actief meewerken aan het nieuwe curriculum. In de eerste fase is het beroepsprofiel fysiotherapie, met daaraan gekoppeld het competentieprofiel, vertaald naar het competentieprofiel voor de opleiding. In deze tweede fase zijn de verschillende competenties ook voorzien van producten of handelingen die laten zien dat een student “op niveau” functioneert.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten