dinsdag 23 april 2013
Jaar 3 en 4 nieuwe curriculum.
Het nieuwe curriculum Bachelor 2.0 nadert de voltooiing. Dit jaar draait het tweede leerjaar redelijk succesvol en lijkt de mix van casus gestuurd onderwijs (CGO) in de eerste helft en projectonderwijs in de tweede helft een goede mix te zijn met een duidelijk toenemende zelfsturing voor de student. Jaar 3 en 4 liggen nu op stapel. In deze laatste twee jaar loopt de student twee seniorstages van een half jaar, doet hij/zij een praktijkonderzoek van een half jaar en is er een half jaar keuzevrijheid in de minor. Inmiddels hebben de studenten hun voorkeur opgegeven en lijken er zo’n 35 studenten te zijn die voor een stage kiezen, ongeveer 50 die een minorinschrijving hebben gedaan voor het komend half jaar en de rest die een praktijkonderzoek willen doen. Met nog een aantal studenten uit het vierde jaar die een minor gaan doen in de eerste periode, lijkt daarmee de druk op het stageveld tot zo’n 140 studenten te zijn opgelopen. Dat zijn er ongeveer 30 meer dan normaal. Uiteraard aan u de oproep om te kijken of er een (extra) student kan worden geplaatst.
Praktijkonderzoek fysiotherapie
Al eerder bent u per brief geïnformeerd over het praktijkonderzoek fysiotherapie. Binnen deze brief werd gesproken van een projectbureau voor de opleiding fysiotherapie. Echter, met de installatie van de lector John Verhoef is het projectbureau voor het gehele cluster beschikbaar en valt deze onder het lectoraat. Het gecommuniceerde adres blijft voorlopig nog doorverwijzen, maar de formulieren zijn ook direct benaderbaar op http://www.hsleiden.nl/bedrijven/projectloket-zorg
Voordeel hiervan is, dat projecten ook een multidisciplinair karakter kunnen hebben.
Stage-formulieren stromen binnen
Enige weken geleden is aan u gevaagd om de beschikbaarheid door te geven voor junior en senior stagiairs. Wij zijn zeer verheugd met alle formulieren die al zijn teruggekomen en willen de personen die dat betreft daarvoor hartelijk bedanken. Het geeft een goed beeld van de beschikbaarheid en daarmee een goede eerste start van indeling. Voor diegene die nog niet heeft gereageerd het verzoek dit zo spoedig mogelijk te doen. Ter informatie: De juniorstagiairs zullen in het komende jaar op de woensdag of donderdag hun stagedagen hebben. De seniorstagiairs zijn helaas niet allemaal op 1 onderwijsdag te plaatsen, waardoor er noodgedwongen een splitsing is in lesactiviteiten. Dit betekent dat de studenten in de eerste lijn op de woensdag (zoals ook voorgaande periodes) en die in de tweede/derdelijn op donderdag hun onderwijs zullen volgen. Voor deze laatste groep is dit een andere dag. Mocht dit op het adres niet of moeilijk uitkomen, horen wij dat graag.
Werkveldoverleg
Het komende werkveldoverleg van 14 of 16 mei aanstaande zal een iets ander karakter hebben dan voorgaande overleggen. In de ontwikkeling van de stages is gestreefd naar een vermindering van de papierwinkel voor zowel student als begeleider. Daarbij is gekeken naar alternatieve vormen van toetsing. Momenteel wordt onderzocht of een combinatie van videotoetsing, beoordelingslijsten en eindgesprek een goed alternatief is voor het bepalen van het eindniveau van de student na de stage.
Om dit vorm te geven is de beoordelingslijst competenties, die in de afgelopen periode is ontwikkeld iets verder uitgebreid en kan deze gebruikt worden voor zowel de evaluatie gedurende de stage (in plaats van de oude plusminnenlijst) als voor de eindbeoordeling. Essentieel onderdeel hierin is, dat de student kan aangeven op welke punten hij/zij feedback wil hebben van de begeleider. Daarmee komen de leerdoelen te vervallen en wordt via de lijst duidelijk waar de aandachtspunten van de student liggen.
Als tweede wordt de student gevraagd een video-opname te maken van een diagnostische of therapeutische situatie in de stage. Deze video komt in de plaats van de praktijktoets en heeft drie doelen. Feedback van de praktijkbegeleider aan de hand van de video, feedback van medestudenten in een terugkomactiviteit op de opleiding en beoordeling van het handelen aan het eind van de stage. Hiervoor zouden twee of drie opnames per stage nodig zijn.
In het werkveldoverleg willen we met u uitzoeken wat de mogelijkheden en onmogelijkheden van deze plannen zijn, waar inhoudelijk verbeteringen kunnen liggen van de beoordelingslijst en welke maatregelen genomen moeten worden voor het gebruik van video. Te denken valt in dit laatste aan informed consent van de patiënt, beveiligde opslag van fragmenten die ter beoordeling zijn gemaakt, opnames waarin de patiënt onherkenbaar (vanaf de rug, scrambled image) in beeld is, sanctiemaatregelen voor ongeoorloofd gebruik (verwijderen van de opleiding?) en andere zaken. Er wordt gewerkt in kleine subgroepen aan deze twee onderwerpen met een gerichte vraagstelling. Bij deze bent u uitgenodigd.
Accreditatie stage
Zoals in een eerder bulletin vermeld is er een nieuwe accreditatie voor de begeleiding van seniorstagiairs. In bijgevoegde brief vindt u de regelgeving om voor deze accreditatie in aanmerking te komen. De accreditatie is persoonlijk en niet over te hevelen op instellingsniveau. Je zult als begeleider dus aan de eisen moeten voldoen. Naast deze vernieuwde accreditatie is het nog steeds mogelijk om voor 10 accreditatiepunten in aanmerking te komen op basis van de oude regelgeving.
Lectorale rede John Verhoef
Lector John Verhoef heeft op donderdag 11-4 met een openbare les zijn lectorschap een officiële aftrap gegeven. Hoewel John al enige tijd aan de Hogeschool is verbonden en al ruim een jaar als lector in dienst is, zijn de kaders van het lectoraat de laatste maanden steeds beter in beeld gekomen en staat er nu een mooi programma van onderwijs, onderzoek en kennisdisseminatie op de rails. Het lectoraat “eigen regie” heeft een duidelijke meerwaarde binnen de hogeschool en past goed in de ingeslagen weg van het cluster Zorg, waar de zelfredzaamheid van de patiënt en zijn/haar omgeving een kern vormt. U zult de term co-creatie in dit kader de komende tijd meer en meer tegen gaan komen. Mocht u benieuwd zijn naar de rede van John, dan is een pdf ervan te downloaden via http://www.hsleiden.nl/lectoraten/eigen-regie/publicaties
Een icoon verdwijnt
Na een werkverleden op de hogeschool van bijna de gehele duur van de opleiding Fysiotherapie in Leiden, gaat Jan Leeuwerink de opleiding verlaten. Op donderdag 25-4 is zijn laatste werkdag met aansluitend vanaf 16.00 uur een afscheidsreceptie. Daarna gaat Jan zich volledig in zijn pensioen storten, te starten met een lange fietsreis door zijn geliefde Italië. Hoewel Jan niet van lange rijen wachtende voor het handenschudden houdt, houdt hij wel van mensen. Dus wees welkom. Mocht je niet kunnen maar wel afscheid willen nemen, Jan is digitaal deze week nog bereikbaar op leeuwerink.j@hsleiden.nl. We gaan zijn inspiratie, regellust en werkdrift missen, maar wensen hem veel plezier en reisgenot in de plaats
Opfriscursus stagebegeleiding
In juni wordt een opfriscursus stagebegeleiding gehouden als vervolg op eerder gedane cursussen voor de senior- of juniorstage. De cursus is met name bedoeld voor begeleiders die al enige tijd geleden de cursus hebben gevolgd en op dit moment behoefte hebben aan een update op een specifiek gebied. De basis van de cursus zal worden gevormd door ragen die vanuit het werkveld gesteld worden. De verwachting is dat met name stimuleren van het leerproces, beoordeling in de stage en koppeling met het curriculum van de opleiding belangrijke onderwerpen kunnen zijn. Mocht u belangstelling hebben voor deze cursus van een dag, geef dit dan door aan het stagebureau op fysio.stage@hsleiden.nl
Abonneren op:
Posts (Atom)