dinsdag 23 april 2013
Werkveldoverleg
Het komende werkveldoverleg van 14 of 16 mei aanstaande zal een iets ander karakter hebben dan voorgaande overleggen. In de ontwikkeling van de stages is gestreefd naar een vermindering van de papierwinkel voor zowel student als begeleider. Daarbij is gekeken naar alternatieve vormen van toetsing. Momenteel wordt onderzocht of een combinatie van videotoetsing, beoordelingslijsten en eindgesprek een goed alternatief is voor het bepalen van het eindniveau van de student na de stage.
Om dit vorm te geven is de beoordelingslijst competenties, die in de afgelopen periode is ontwikkeld iets verder uitgebreid en kan deze gebruikt worden voor zowel de evaluatie gedurende de stage (in plaats van de oude plusminnenlijst) als voor de eindbeoordeling. Essentieel onderdeel hierin is, dat de student kan aangeven op welke punten hij/zij feedback wil hebben van de begeleider. Daarmee komen de leerdoelen te vervallen en wordt via de lijst duidelijk waar de aandachtspunten van de student liggen.
Als tweede wordt de student gevraagd een video-opname te maken van een diagnostische of therapeutische situatie in de stage. Deze video komt in de plaats van de praktijktoets en heeft drie doelen. Feedback van de praktijkbegeleider aan de hand van de video, feedback van medestudenten in een terugkomactiviteit op de opleiding en beoordeling van het handelen aan het eind van de stage. Hiervoor zouden twee of drie opnames per stage nodig zijn.
In het werkveldoverleg willen we met u uitzoeken wat de mogelijkheden en onmogelijkheden van deze plannen zijn, waar inhoudelijk verbeteringen kunnen liggen van de beoordelingslijst en welke maatregelen genomen moeten worden voor het gebruik van video. Te denken valt in dit laatste aan informed consent van de patiënt, beveiligde opslag van fragmenten die ter beoordeling zijn gemaakt, opnames waarin de patiënt onherkenbaar (vanaf de rug, scrambled image) in beeld is, sanctiemaatregelen voor ongeoorloofd gebruik (verwijderen van de opleiding?) en andere zaken. Er wordt gewerkt in kleine subgroepen aan deze twee onderwerpen met een gerichte vraagstelling. Bij deze bent u uitgenodigd.
Abonneren op:
Reacties posten (Atom)
Geen opmerkingen:
Een reactie posten